MENU
ZNACZNIKI
Dworzec kolejowy Kłodzko-Miasto.

Dodał: maras - Administrator° - Data: 2012-05-04 23:09:12 - Odsłon: 2495
Lata 1933-1934


Przystanek, a dawna stacja w km 95,216 linii nr 276 z Wrocławia Głównego do Międzylesia (-Lichkova). Stację ustanowiono około 1890 roku po zniesieniu statusu twierdzy i swobodnej rozbudowie miasta w kierunku południowym i wschodnim. Stacja obsługiwała wyłącznie przelotowy ruch osobowy. W okresie międzywojennym uznano, że obecny przystanek nie jest wystarczający dla potrzeb miasta Kłodzka, a stacja Kłodzko Główne zlokalizowana od miasta o ok. 2 km jest zbyt odległa dla obsługi rosnących potoków podróżnych, zwłaszcza że to z Kłodzka Głównego odjeżdżały pociągu w pięciu kierunkach t.j. Wrocławia, Wałbrzycha, Międzylesia, Stronia Śląskiego oraz Kudowy Zdrój. Założono że nowa stacja Kłodzko Miasto przejmie wszystkie funkcje obsługi ruchu osobowego, stąd przewidywano znaczną rozbudowę układu torowego jak i samej stacji (tutaj na forum Dawne Kłodzko - - plan rozbudowy stacji z 1934 roku). W latach 30. zrealizowano część inwestycji. Poszerzono nasyp i wybudowano dodatkowe dwa perony, każdy dwutorowowy. Wykonano połączenie peronów przejściem podziemnym, pomieszczenia i tunel techniczny wraz z szybami dla wind towarowych. Zadaszenie peronów wykonano z drewna na stopach betonwych. Niestety nie udało się uruchomić nowej stacji w planowanym zakresie do wybuchu II wojny światowej.
Ciekawy układ stacji, z wyjściem z dworca przy Placu Jedności schodami na wysoki nasyp-estakadę gdzie znajdowały się perony, został zniszczony w 1974 roku, kiedy zaplanowano wrócić do koncepcji rozbudowy stacji opracowanej 40 lat wcześniej przy okazji przebudowy układu drogowego w mieście. Wyburzono budynek stacyjny, gdyż stał na drodze budowanej głównej drogowej osi komunikacyjnej. Rozebrano imponującą, blisko 300-metrową, drewnianą wiatę peronową Przebudowano wiadukt kolejowy przy stacji robiąc miejsce na dodatkowe /trzecie/ przęsło dla położenia toru obsługującego wybudowane przed wojną perony. Na tym niestety inwestycję zakończono i przebudowa przystanku osobowego Kłodzko Miasto nie doczekała się zakończenia. Prowizoryczny stan utrzymuje się już od 35 lat. Do tematu przebudowy wracano już wielokrotnie, w 2016 przedstawiono wizualizację zintegrowanego dworca autobusowego i nowej stacji kolejowej. Na początku 2018 r. PKP PLK ogłosiły przetarg na przebudowę przystanku na stację: (moose, różne źródła).

  • /foto/351/351389m.jpg
    1895 - 1900
  • /foto/206/206507m.jpg
    1898 - 1899
  • /foto/194/194814m.jpg
    1900
  • /foto/271/271853m.jpg
    1900
  • /foto/7843/7843478m.jpg
    1900 - 1910
  • /foto/4843/4843532m.jpg
    1904
  • /foto/3751/3751102m.jpg
    1905 - 1910
  • /foto/5393/5393073m.jpg
    1905 - 1910
  • /foto/7482/7482351m.jpg
    1905 - 1918
  • /foto/191/191705m.jpg
    1906 - 1915
  • /foto/267/267216m.jpg
    1906 - 1915
  • /foto/3752/3752827m.jpg
    1906 - 1920
  • /foto/3941/3941022m.jpg
    1907
  • /foto/5893/5893949m.jpg
    1910 - 1912
  • /foto/353/353983m.jpg
    1910 - 1915
  • /foto/163/163684m.jpg
    1910 - 1920
  • /foto/190/190091m.jpg
    1910 - 1920
  • /foto/201/201289m.jpg
    1910 - 1920
  • /foto/353/353982m.jpg
    1910 - 1920
  • /foto/4651/4651350m.jpg
    1915 - 1920
  • /foto/7514/7514445m.jpg
    1916
  • /foto/184/184608m.jpg
    1918
  • /foto/325/325045m.jpg
    1925 - 1935
  • /foto/3400/3400014m.jpg
    1926
  • /foto/5431/5431493m.jpg
    1927 - 1934
  • /foto/4598/4598259m.jpg
    1934 - 1939
  • /foto/6419/6419726m.jpg
    1950 - 1955
  • /foto/3568/3568441m.jpg
    1965 - 1968
  • /foto/3385/3385022m.jpg
    1973
  • /foto/3387/3387763m.jpg
    1973
  • /foto/104/104158m.jpg
    1974
  • /foto/104/104159m.jpg
    1974
  • /foto/307/307138m.jpg
    2009
  • /foto/307/307139m.jpg
    2009
  • /foto/5949/5949281m.jpg
    2009
  • /foto/307/307199m.jpg
    2009
  • /foto/307/307230m.jpg
    2009
  • /foto/445/445988m.jpg
    2012
  • /foto/4221/4221576m.jpg
    2013
  • /foto/7869/7869096m.jpg
    2013
  • /foto/4421/4421620m.jpg
    2014
  • /foto/4421/4421621m.jpg
    2014
  • /foto/4421/4421622m.jpg
    2014
  • /foto/4421/4421623m.jpg
    2014
  • /foto/4421/4421624m.jpg
    2014
  • /foto/4421/4421646m.jpg
    2014
  • /foto/4421/4421648m.jpg
    2014
  • /foto/4421/4421659m.jpg
    2014
  • /foto/6555/6555437m.jpg
    2014
  • /foto/4969/4969410m.jpg
    2014
  • /foto/5550/5550303m.jpg
    2014
  • /foto/5554/5554557m.jpg
    2014
  • /foto/5554/5554745m.jpg
    2014
  • /foto/5554/5554911m.jpg
    2014
  • /foto/6336/6336729m.jpg
    2016
  • /foto/6481/6481231m.jpg
    2017
  • /foto/7876/7876944m.jpg
    2017
  • /foto/7876/7876954m.jpg
    2017
  • /foto/7251/7251644m.jpg
    2018
  • /foto/7463/7463170m.jpg
    2018
  • /foto/7463/7463221m.jpg
    2018
  • /foto/7463/7463268m.jpg
    2018
  • /foto/7463/7463290m.jpg
    2018
  • /foto/7463/7463324m.jpg
    2018
  • /foto/7463/7463334m.jpg
    2018
  • /foto/7506/7506848m.jpg
    2018
  • /foto/7679/7679023m.jpg
    2018
  • /foto/7679/7679089m.jpg
    2018
  • /foto/7873/7873379m.jpg
    2019
  • /foto/8033/8033804m.jpg
    2019
  • /foto/8106/8106594m.jpg
    2019
  • /foto/8106/8106612m.jpg
    2019

Aukcje internetowe

Poprzednie: Panoramy i widoki Wambierzyc Strona Główna Następne: Główny plac spacerowy


ref-humbold | 2013-06-11 18:51:48
A czy przypadkiem w latach 1938 - 1942 nasyp nie był już poszerzony? Na zdjęciu wyraźnie widać nasyp kończący się za dalszym torem (barierki ochronne).
maras - Administrator | 2013-06-11 20:10:50
Datowanie orientacyjne raczej ze względu na liternictwo, jeżeli trzeba zmienić to proszę o podpowiedź...
ref-humbold | 2013-06-12 19:27:37
Sugeruję się opisem obiektu: "W latach 30. zrealizowano część inwestycji. Poszerzono nasyp i wybudowano dodatkowe dwa perony, każdy dwutorowowy. Wykonano połączenie peronów przejściem podziemnym, pomieszczenia i tunel techniczny wraz z szybami dla wind towarowych. Zadaszenie peronów wykonano z drewna na stopach betonwych. Niestety nie udało się uruchomić nowej stacji w planowanym zakresie do wybuchu II wojny światowej."
maras - Administrator | 2013-06-12 19:46:07
Czyli jakie byłoby najbardziej adekwatne?
maras - Administrator | 2013-06-12 20:08:41
...datowanie :)
ref-humbold | 2013-06-13 19:28:06
Myślę, że datowanie można zostawić, choć faktycznie w latach 30. rozbudowywano dworzec. Część rozbudowy można zobaczyć na zdjęciu
Stan | 2013-06-14 08:05:42 | edytowany: 2017-10-29 15:04:26
Na zdjęciu lotniczym jest chyba stan przed rozbudową południowej części dworca; między torami a rzeką widać altanki ogródków działkowych. Oryginalny plan przebudowy dworca z 1934 roku:
Stan | 2014-07-18 18:29:38
Przy galerii wieży ratuszowej widać rusztowanie, była to chyba jakaś mała poprawka, gdyż nigdzie nie zostało to odnotowane. Bliżej też przyjrzałem się planowi rozbudowy stacji Kłodzko Miasto, który faktycznie był projektem wstępnym. Można domniemywać, że były protesty przeciwko wyburzeniu budynku dworca kolejowego jak i budynku obecnego dworca autobusowego (zbudowanego po 1880 roku). Faktycznie realizowano układ stacyjny z dwoma torami przelotowymi, oraz 4. torami czołowymi (przy peronach 2 i 3) z głowicą stacyjną, w południowej części równi stacyjnej. Część z tych prac wykonywana była prawdopodobnie rękami jeńców radzieckich, którzy jeden z obozów mieli właśnie w tym rejonie. Na tym planie przewidziano też wykonanie nowego mostu nad rzeką, łączącego pl. Jedności z ul. Kościuszki. Wniosek oczywisty: prace w tym rejonie od 1974 roku prowadzono zgodnie z planem sprzed 40 lat i jeszcze większym rozmachem. Oprócz zburzenia zabytkowego dworca kolejowego, zniszczono też potężną kamienicę Lindnera przy pl. Jedności 4. Ocalał tylko dobudowany w połowie lat 20-tych budynek bankowy (4a).
Stan | 2015-02-15 11:34:49
Zmieniłem datowanie i dopisałem do wieży ratuszowej, z uwagi na zarejestrowany remont galerii widokowej.
Stan | 2015-02-24 20:42:36
Ta widokówka jako pierwsza o szerszym nieco planie, dokumentuje istnienie dobudowanej po 1920 r. kamienicy obecnego banku PKO BP S.A. (pl. Jedności 4a). Na wszystkich innych przedwojennych fotografiach z tego rejonu widnieje samotny budynek (pl. Jedności 4) - dawny Lindner's Brauerei, zburzony ok. 1980 r. W ten sposób obecny bank jest także samotną budowlą w tej części placu Jedności.