1. powinno być L a nie I, samolot nazywał się KLEMM.
2. LKS 5 czyli Luftkriegsschule 5 - krótka notka o tej szkole znajduje się tutaj
3. Tak mi się nasunęło po przeczytaniu powyższej strony - co to za lotnisko Breslau-Langenau ?
Mogła by być i Długołeka, ale Moim zdaniem Breslau-Langenau to polowe lotnisko w okolicach Rakowiec-Dluga Wieś proszę spojrzeć w lewym górnym rogu Langenau Gr.Raake. Tak mi się nasunęlo po obejrzeniu kilku mapek. A w czasach nam bliższych na terenach "poligonu" ladowali przygodnie szybownicy którym "brakło wysokości" by doleciec do lotniska na Gądowie a poźniej w Szymanowie.
Jest to do niedawna wykorzystywane do celów wojskowych (Skoki spadochronowe WKS Śląsk i chorążych z Czajkowskiego i Żmigrodzkiej) i do dzisiaj istniejące lotnisko na poligonie Wyższej Szkoły Wojsk Zmechanizowanych. Jest to miejscowość Cienin (tylko jeden budynek i przystanek PKS) Powszechnie używana jego nazwa wśród lotników to Raków(nie mylić z miejscowością o takiej nazwie obok Szewc), chociaż w różnych dokumentach wojskowych jeszcze z lat 80 występuje jako lotnisko zapasowe pod nazwą Długa Wieś. Np. w instrukcji użytkowania lotniska Szymanów dla Eskadry Zmilitaryzowanej.
Za Niemców było to duże lotnisko wojskowe. Z tamtąd zdemontowano i zmontowano najpierw na Gądowie (O-S róg lotniska) a teraz przeniesiono na Szymanów ten duży hangar. Zamieniono tylko pokrycie z desek i papy na blachę falistą. Na Rakowie do dzisiaj jest po nim betonka i zabetonowane węzły. W 1989r odbył się na nim zlot lotniczych konstrukcji amatorskich z Polski, czechosłowacji i Szwecji. Dojechać do niego można ul. Kamieńskiego za szpitalem jeszcze z 10km. Znajduje się za stadniną koni po prawej stronie. Wjazd przez szlaban i obok dwukondygnacyjna wartownia wojskowa, ale od jakiegoś czasu wymiotło wartowników. Za wjazdem obok stawu w którym było kiedyś dużo raków zespół parterowych starych wojskowych budynków, a na płycie charakterystyczne usypane z piasku koło spadochronowe.
Lotnisko w Szymanowie powstało w 1978-9r. na polu PGR Osobowice.
Autor tekstu opisującego port lotniczy (pod nagłówkiem) powinien go poprawić - bo wynika z niego, że we Wrocławiu nie było lotniska cywilnego przez 11 lat ?!
Sześć komentarzy w dół (licząc od następnego, napisanego przez Zeda) pewnie w wyniku jakiejś dawnej awarii znalazło się tutaj. Pierwotnie były pod artykułem . Już zapomniałem, że go napisałem. Da się je przenieść pod artykuł?
Wow, jestem pod wrażeniem. Czy realizacja projektów o planowanym zakończeniu IV 2010 jest opóźniona (np. Florianka) czy też miało być 2011? Wiadomo, w styczniu ma się w palcach stary rok :)
Albo jest opóźniona albo jest błąd w Programie Rewitalizacji, który można poczytać pod linkiem: . Karta Florianki jest na stronie 243. Podobnie jest z Głowackiego 8-8a (str. 248).
Jeszcze kilka informacji o Langenau: znalazłem stan lotnictwa na dzień 1 września 1939r. Dla lotniska Langenau, jako lotniska dywizji z Grottkau, przypisane są następujące jednostki: I./KG4 w ilości 27szt He-111P, III./KG4 w składzie 33 HE-111P.
Jestem mieszkańcem Długopola Zdroju. Z pewnych źródeł wiem o istnieniu lotniska na terenie Długopola Dolnego (Nieder Langenau). Na zdjęciu w tle widać zbocza Kamiennego Grzebietu (Steinberg) w Górach Bystrzyckich. Lotnisko to znajdowałao się w centrum wsi. Jestem pewien tego miejsca. W jednym ze źródeł napisano, że samoloty startujące z Długopola Dolnego były pierwszymi startującymi w kierunku Polski. Jeśli ktoś ma jakieś ciekawe informacje na ten temat to proszę pisać na maila: piaseckimaciej@interia.pl
Może i w Długopolu było jakieś lądowisko, ale na pewno nie mogło ono być lotniskiem, w którym stacjonowały dwa dywizjony (sic!) He 111P, 1./ i HI./KG 43. Określenie "Długopole k. Bystrzycy" wynika z błędnego przypisania w powielanym w wielu źródłach artykule "Atak na lotnisko w Rakowicach-Czyżynach – 1 września 1939". Czytamy w nim, że wspomniane dwa dywizjony poderwały się o 4.30 w Długopolu i już o 5.20 bombardowały Kraków. W opracowaniu "Luftwaffe Airfields 1935-1945 Germany (1937 Boreders)" by Henry L. deZeng IV z 2014r. podane są współrzędne lotniska Langenau: 51°11'30.0"N 17°05'00.0"E (obszar pomiędzy Rakowem Wielkim a Ramiszowem).
Proszę zwrócić uwagę na ukształtowanie terenu. W okolicach Ramiszowa i Cienina jest prawie płasko. Na zdjęciu widoczne jest wzniesienie do złudzenia przypominające Długi Grzbiet na zachód od Długopola Dolnego.
Nie twierdzę, że w Bad Langenau nie było jakiegoś lądowiska. Upieram się tylko, że "Breslau-Langenau" to nie Długopole. Zatem podpis na zdjęciu Luftarchiv jest błędny. Samoloty do bombardowania Polski startowały z Breslau-Langenau.
Witam. Lotnisko wojskowe Langenau to jest obecny teren poligonu Raków Wlk- Cienin. We wrześniu 1939 r stacjonowały na nim 2 eskadry: I i III pułku bombowego KG 4 gen. Wever . Reszta pułku czyli eskadra II i sztabowa stacjonowały na lotnisku w Oleśnicy. Do dzisiaj pozostały ciekawe resztki zabudowy lotniskowej: płyty postoje , miejsca po hangarach , strzelnica samolotowa, resztki zbiorników,trochę korytarzy podziemnych w wałach , krąg kompensacyjny itp. Bardzo fajnie wygląda na zdjęciach lotniczych z lat 1944-45 oraz na polskich z 1947. Teren b. ciekawy , warty obejrzenia i na pewno jest jeszcze sporo do odkrycia.....
Wystarczy spojrzeć na ukształtowanie terenu. To ze zdjęcia dokładnie odwzorowuje teren Długopola Dolnego. W Rakowie-Cieninie było lotnisko, ale nie ma co kwestionować takiego obiektu w Długopolu Dolnym.