MENU
Świętowanie z okazji pierwszego pociagu na stacji kolejowej w Kudowie-Zdrój.

Dodał: rysse° - Data: 2007-05-24 00:13:47 - Odsłon: 7629
08 lipca 1905


Kudowa Zdrój to stacja końcowa na linii 309. Stację otwarto w 1905 r. w Zakrzu (Sackisch), dziś dzielnicy Kudowy, stąd przez wojną stacja nosiła podwójną nazwę Bad Kudowa Sackisch. Po roku, w 1906 roku Kudowa stała się stacją pośrednią i taką funkcję pełniła do 1946 roku, kiedy zamknięto ruch do stacji Kudowa Słone. Około 2005 roku wycięto ostatecznie zachodnią głowicę stacji - dawny wyjazd na Słone, stąd Kudowa oprócz stacji końcowej stała się stacją czołową. Posiada dwa tory główne, które znajdują się przy peronach (aktualnie na początku 2014 roku układany jest drugi tor). Układ torowy uzupełnia kilka torów bocznych, które służą głównie do obsługi przyjeżdżających składów pasażerskich. Obecnie, po modernizacji odcinka Duszniki - Kłodzko tory na stacji w Kudowie są zdewastowane i nie ma jednoznacznej decyzji, które pozostawić, a które zlikwidować. Ruchem na stacji steruje się obecnie z nastawni KZ przy wschodniej głowicy stacji. Dawniej stacja posiadała drugą nastawnię (w budynku dworca), która pełniła funkcję dysponującej, obecnie niewykorzystywana. Stacja służyła jako miejsce obrządzania parowozów (czyszczenie, wodowanie, nawęglanie) przed powrotem na górski odcinek trasy. Czterostanowiskowa parowozownia pomocnicza z wieżą ciśnień czynna była do 1992 roku. Uzdrowiska kłodzkie od zawsze ściągały podróżnych, stąd szybka decyzja o pierwszej rozbudowie dworca ok. 1907 roku, a następnie kolejna duża przebudowa w 1912 roku do obecnej postaci. Od stacji w Kudowie odchodziły dwie bocznice - do majątku rodziny Tscherbeney i do tkalni Dieriga (powojenna Kudowskie Zakłady Przemysłu Bawełnianego - ).

  • /foto/3920/3920006m.jpg
    1905
  • /foto/295/295644m.jpg
    1906 - 1912
  • /foto/6038/6038911m.jpg
    1907
  • /foto/233/233567m.jpg
    1909 - 1911
  • /foto/8319/8319356m.jpg
    1910 - 1912
  • /foto/296/296465m.jpg
    1910 - 1920
  • /foto/4791/4791150m.jpg
    1920 - 1925
  • /foto/5681/5681507m.jpg
    1920 - 1925
  • /foto/250/250962m.jpg
    1920 - 1930
  • /foto/430/430619m.jpg
    1930 - 1945
  • /foto/411/411358m.jpg
    1981
  • /foto/25/25428m.jpg
    2004
  • /foto/25/25732m.jpg
    2004
  • /foto/203/203793m.jpg
    2007
  • /foto/233/233582m.jpg
    2007
  • /foto/5280/5280484m.jpg
    2008
  • /foto/5280/5280485m.jpg
    2008
  • /foto/5280/5280487m.jpg
    2008
  • /foto/5280/5280490m.jpg
    2008
  • /foto/5283/5283028m.jpg
    2008
  • /foto/8442/8442963m.jpg
    2008
  • /foto/8442/8442964m.jpg
    2008
  • /foto/3275/3275834m.jpg
    2009
  • /foto/313/313419m.jpg
    2009
  • /foto/313/313133m.jpg
    2010
  • /foto/4338/4338684m.jpg
    2014
  • /foto/4338/4338709m.jpg
    2014
  • /foto/4378/4378550m.jpg
    2014
  • /foto/4867/4867373m.jpg
    2014
  • /foto/6151/6151310m.jpg
    2015
  • /foto/6151/6151340m.jpg
    2015
  • /foto/9146/9146907m.jpg
    2018

www.ebay.de

Poprzednie: Park Zdrojowy Strona Główna Następne: Ośrodek wczasowy Na Koziej Hali (d. schronisko)


rysse | 2007-05-24 09:08:09
Czy ktoś może wyjaśnić znaczenie słowa "Eröffnungszug" ? Miłośnicy koleii - pomóżcie ! ;)
Rycho | 2007-05-24 11:43:48
Dosłownie - Pociąg ( na ) otwarcie, lub Pierwszy pociąg na lini Kudowa - Sackisch
moose | 2007-05-24 17:50:22
Żebyśmy mieli jasność Kudowa-Sackisch to dzisiejsze Zakrze - dzielnica Kudowy, gdzie zlokalizowano dworzec. Jest to pamiątka z otwarcia linii z Dusznik do Kudowy, co miało miejsce 10 lipca 1905 roku. Zatem niezależnie od daty stempla pocztowego zdjęcie powinno być datowane na konkretny dzień. Swoją drogą piękna kartka. Nie widziałem tego ujęcia jeszcze (kilka innych z tej okoliczności owszem) i jeśli jest to z bieżącej aukcji to z ciekawości można zobaczyć za ile kartka ''pójdzie'', a spodziewam się że za niemało. Super.
rysse | 2007-05-24 17:08:31
Wielkie dzięki !
rysse | 2007-05-24 18:16:30
Przedatowane :)
moose | 2010-11-25 08:44:51
Po dłuższych podchodach udało mi się uporządkować obiekt dla linii kolejowej Kłodzko-Kudowa . Oczywiście pracę porządkowe będę prowadził dalej - pojawią się jeszcze obiekty dla mostów, w tym mostu nad Metują oraz dla 2 tuneli. Z racji dużego rozproszenia zdjęć bardzo proszę osoby zainteresowane tematem o wskazywanie odpowiednim komentarzem zdjęć, które powinny znaleźć się w obiekcie dla linii, a jeszcze w niej nie są. Z góry dziękuję i liczę na współpracę. Można też przesyłać na adres moose_hydral@interia.pl linki do zdjęć, które powinny się w tym obiekcie znaleźć.