MENU
ZNACZNIKI
Kłodzko / Zagórze - szynobus na trasie kolejowej nr 309, na odcinku pomiędzy przystankiem osobowym PKP Kłodzko Zagórze, a przystankiem osobowym PKP Kłodzko Książek. W środku kadru prace związane z budową obwodnicy Kłodzka. W tym miejscu powstanie Estakada MG4.

Dodał: phantasma1958° - Data: 2016-08-02 13:04:27 - Odsłon: 548
11 maja 2016

Data: 2016:05:11 16:27:19   Ogniskowa: 13.7 mm   Przysłona: f/6.3   Ekspozycja: 10/5000 s  

Jednotorowa, niezelektryfikowana linia o długości 44 km, łącząca Kłodzko z uzdrowiskami kłodzkimi: Polanicą, Dusznikami i Kudową. Formalnie rozpoczyna się na posterunku odgałęźnym Kłodzko Nowe. Linia planowana też jako graniczna z przejściem do Nachodu. Linia otwierana w 4 etapach przez 16 lat. Ten przedział ma także odzwierciedlenie w architekturze dworców. W pierwszym etapie pociągi z Kłodzka doprowadzono przez Polanicę do Szczytnej - 15 grudnia 1890 r. Celem doprowadzenia kolei do Szczytnej była poprawa wywozu drewna z terenów górskich oraz szkła z hut w Szczytnej i okolicach. Na odcinku podgórskim, z Kłodzka do Polanicy budowa nie nastręczała trudności. Wyjątkiem była przeprawa przez rzeki: Nysą Kłodzką i Bystrzycą Dusznicką tuż za Kłodzkiem. Za Polanicą linię śmiało poprowadzono na półce skalnej w Piekielnej Dolinie (przełom Bystrzycy Dusznickiej), którą to dolinę pociągi pokonywały po imponującym moście-wiadukcie przerzuconym nad rzeką. Przedłużenie linii ze Szczytnej w kierunku uzdrowisk nastąpiło dopiero 12 lat później - 1 grudnia 1902 r. pociągi dotarły do Dusznik. Przez kolejne 3 lata budowano najbardziej wymagający odcinek trasy, gdzie krętą linię (najciaśniejszy łuk ma promień 197 m) poprowadzono trawersując strome zbocza Wzgórz Lewińskich. Stojące na przeszkodzie góry: Grodziec ponad Kulinem i Szubieniczną ponad Lewinem przebito tunelami. Piękny w swej formie i lokalizacji jest kamienny most/-wiadukt w Lewinie. 10 lipca 1905 r. pociągi dojechały do Kudowy (dokładniej: do Zakrza, dziś osiedle Kudowy). Czwarty etap rozpoczął się gdy 15 czerwca 1906 r. pociągi dotarły do położonego 2,5 km Słonego (także osiedle Kudowy) z zamiarem doprowadzenia torów do granicy i budowy przejścia granicznego z ówczesną Austrią. Przejście to z różnych powodów formalnie nigdy nie powstało. Pod koniec wojny, z powodu ofensywy Armii Czerwonej w 1945 r. i konieczności ewakuacji ze Śląska żywności wojsko niemieckie rękami jeńców zbudowali drewnianą przeprawę mostową na rzece Metuji. Dnia 20 kwietnia 1945 r. przejechał po niej do Nachodu pierwszy pociąg. Przeprawa nie istniała długo, gdyż szybko zapadała się w grząskim gruncie i już w 1947 r. została rozebrana.

Linia Kłodzko - Kudowa funkcjonowała nieprzerwanie do przełomu wieków. Jednak najpierw w lipcu 1997 r. Nysa Kłodzka podmyła tory na odcinku Kłodzko Nowe - Kłodzko Książek, a następnie w nocy z 22 na 23 lipca 1998 roku zniszczony został na skutek ulewy most pomiędzy Polanicą a Szczytną. Kursy pociągów zawieszono na 1,5 roku. Dopiero 20 stycznia 2000 roku, po odbudowaniu mostu ruch na linii został przywrócony, jednak regularne kursy pociągów powróciły dopiero 1 sierpnia 2000 roku. Od tego czasu parametry linii ulegały stałemu pogorszeniu z uwagi na brak remontów, a w konsekwencji spadek prędkości, malejącą ilość podróżnych. Zaczęło także brakować lokomotyw do obsługi tej trudnej trasy. W 2005 r. zamknięto połączenie na miesiąc dla wykonania napraw. W 2009 r. 44-kilometrową trasę pociąg pokonywał w 2,5 godziny. Co ciekawe rozkład jazdy na rok 2009 przewidywał nawet zwiększenie liczby połączeń. Niestety stało się zupełnie inaczej od 4 marca 2010 zawieszono całkowicie przewozy pasażerskie na linii. W roku 2010 rozpoczęto przygotowania do remontu linii (studium wykonalności) na górskim odcinku z Dusznik do Kudowy. Prace budowlane na odcinku górskim zaczęły się w lipcu 2011 r. i trwały do połowy 2014 r. (w ostatnim etapie budowa mijanek z peronami, montaż odbojnic, ułożenie torów postojowych na stacji w Kudowie, łączność między posterunkami). Jeszcze w trakcie prac budowlanych i porządkowych zdecydowano o otwarciu linii dla ruchu pasażerskiego. Inauguracja ruchu miała miejsce 15 grudnia 2013 r. Oficjalny przejazd wykonał szynobus Kolei Dolnośląskich SA134-025. W pierwszym rozkładzie po otwarciu linii zaplanowano 4 pary pociągów KD, czas przejazdu 1h10m. W roku 2015 r. kursuje na dobę 6 par pociągów, w tym 2 pary pociągów PKP IC (oprac. moose)

Kilometraż stacji (st.) i przystanków (po.) na linii 309 liczony od posterunku odgałęźnego Kłodzko Nowe (w nawiasie odległości od Kłodzka Głównego - tak liczono także kilometraż niemiecki):
- , Kłodzko Główne, st., (km 0,000)
- , Kłodzko Miasto, po., (km 1,734)
- , Kłodzko Nowe, p.odg., km 0,098 (km 4,043)
- , Kłodzko Książek, po., km 0,800 (km 4,879)
- , Kłodzko Zagórze, po., km 2,885 (km 6,933)
- , Stary Wielisław, po., km 5,739 (km 9,782)
- , Polanica Zdrój, st., km 10,274 (km 14,317)
- , Szczytna, po., km 15,997 (km 20,020)
- , Duszniki Zdrój, st., km 22,137 (km 26,180)
- , Kulin Kłodzki, po., km 27,445 (km 31,488)
- , Lewin Kłodzki, po., km 36,096 (km 40,139)
- , Kudowa Zdrój, st., 39,967 (km 44,010)
- , Kudowa Słone, d. st., km 42,377 (km 46,420)
- granica państwa, km 43,755 (km 47,800)

  • /foto/6423/6423900m.jpg
    1900
  • /foto/6719/6719244m.jpg
    1900 - 1905
  • /foto/4369/4369304m.jpg
    1901
  • /foto/3365/3365798m.jpg
    1905
  • /foto/3365/3365809m.jpg
    1905
  • /foto/159/159687m.jpg
    1905
  • /foto/215/215216m.jpg
    1905
  • /foto/4369/4369310m.jpg
    1905
  • /foto/219/219275m.jpg
    1905 - 1906
  • /foto/3573/3573896m.jpg
    1905 - 1906
  • /foto/4380/4380011m.jpg
    1905 - 1906
  • /foto/201/201513m.jpg
    1905 - 1908
  • /foto/188/188481m.jpg
    1905 - 1910
  • /foto/209/209040m.jpg
    1905 - 1910
  • /foto/363/363285m.jpg
    1905 - 1910
  • /foto/5017/5017539m.jpg
    1905 - 1910
  • /foto/5220/5220923m.jpg
    1905 - 1910
  • /foto/391/391772m.jpg
    1905 - 1911
  • /foto/197/197629m.jpg
    1906 - 1910
  • /foto/332/332547m.jpg
    1906 - 1911
  • /foto/332/332553m.jpg
    1906 - 1911
  • /foto/332/332554m.jpg
    1906 - 1911
  • /foto/6581/6581712m.jpg
    1906 - 1915
  • /foto/65/65670m.jpg
    1910
  • /foto/65/65672m.jpg
    1910
  • /foto/6898/6898014m.jpg
    1910 - 1912
  • /foto/363/363315m.jpg
    1910 - 1915
  • /foto/363/363329m.jpg
    1910 - 1917
  • /foto/5228/5228158m.jpg
    1910 - 1919
  • /foto/198/198151m.jpg
    1910 - 1920
  • /foto/3557/3557213m.jpg
    1910 - 1920
  • /foto/430/430381m.jpg
    1910 - 1925
  • /foto/246/246280m.jpg
    1920 - 1926
  • /foto/386/386325m.jpg
    1920 - 1927
  • /foto/4324/4324489m.jpg
    1920 - 1930
  • /foto/5980/5980853m.jpg
    1925
  • /foto/363/363107m.jpg
    1925 - 1935
  • /foto/6839/6839154m.jpg
    1925 - 1935
  • /foto/4369/4369635m.jpg
    1929
  • /foto/6214/6214798m.jpg
    1930
  • /foto/6214/6214800m.jpg
    1930
  • /foto/6214/6214801m.jpg
    1930
  • /foto/6214/6214804m.jpg
    1930
  • /foto/6214/6214812m.jpg
    1930
  • /foto/6220/6220147m.jpg
    1930
  • /foto/6220/6220150m.jpg
    1930
  • /foto/4369/4369564m.jpg
    1930 - 1939
  • /foto/6470/6470156m.jpg
    1934
  • /foto/302/302737m.jpg
    1935 - 1945
  • /foto/3254/3254990m.jpg
    1960 - 1965
  • /foto/439/439301m.jpg
    1970 - 1973
  • /foto/6361/6361402m.jpg
    1975 - 1980
  • /foto/6481/6481483m.jpg
    1981
  • /foto/21/21092m.jpg
    2004
  • /foto/199/199445m.jpg
    2007
  • /foto/359/359694m.jpg
    2007
  • /foto/227/227367m.jpg
    2008
  • /foto/4513/4513259m.jpg
    2009
  • /foto/298/298145m.jpg
    2009
  • /foto/3864/3864842m.jpg
    2013
  • /foto/4231/4231769m.jpg
    2013
  • /foto/4232/4232422m.jpg
    2013
  • /foto/4232/4232425m.jpg
    2013
  • /foto/4076/4076690m.jpg
    2013
  • /foto/4325/4325053m.jpg
    2013
  • /foto/5436/5436194m.jpg
    2015
  • /foto/5436/5436227m.jpg
    2015
  • /foto/5484/5484057m.jpg
    2015
  • /foto/5537/5537581m.jpg
    2015
  • /foto/5537/5537652m.jpg
    2015
  • /foto/5538/5538202m.jpg
    2015
  • /foto/5538/5538720m.jpg
    2015
  • /foto/5741/5741909m.jpg
    2015
  • /foto/6201/6201817m.jpg
    2016
  • /foto/6201/6201821m.jpg
    2016
  • /foto/6085/6085295m.jpg
    2016
  • /foto/6231/6231938m.jpg
    2016
  • /foto/6231/6231940m.jpg
    2016
  • /foto/6232/6232651m.jpg
    2016
  • /foto/6232/6232776m.jpg
    2016
  • /foto/6232/6232828m.jpg
    2016
  • /foto/6233/6233194m.jpg
    2016
  • /foto/6493/6493834m.jpg
    2017
  • /foto/6481/6481264m.jpg
    2017
  • /foto/7280/7280054m.jpg
    2018
  • /foto/7280/7280070m.jpg
    2018
  • /foto/7268/7268201m.jpg
    2018
  • /foto/7309/7309550m.jpg
    2018
  • /foto/7319/7319177m.jpg
    2018
  • /foto/7330/7330242m.jpg
    2018
  • /foto/7267/7267577m.jpg
    2018
  • /foto/7273/7273304m.jpg
    2018
  • /foto/7277/7277931m.jpg
    2018
  • /foto/7325/7325505m.jpg
    2018
  • /foto/7336/7336501m.jpg
    2018
  • /foto/7336/7336509m.jpg
    2018
  • /foto/7336/7336519m.jpg
    2018
  • /foto/7336/7336525m.jpg
    2018
  • /foto/7336/7336527m.jpg
    2018
  • /foto/7336/7336546m.jpg
    2018
  • /foto/7336/7336560m.jpg
    2018
  • /foto/7336/7336602m.jpg
    2018
  • /foto/7336/7336610m.jpg
    2018
  • /foto/7336/7336612m.jpg
    2018
  • /foto/7336/7336620m.jpg
    2018
  • /foto/7336/7336717m.jpg
    2018

phantasma1958°

Poprzednie: Dom nr 42 Strona Główna Następne: Budowa odcinka zachodniego