Linia jednotorowa, lokalna, powstała z założeniem poprawy ekspedycji węgla z noworudzkich kopalni, zaopatrujących zakłady włókiennicze po obydwu stronach granicy. Trasa otwarta 5.04.1889 r. na odcinku z Otovic do Ścinawki (10,713 km). Po otwarciu linii ubolewano jednak nad tym że dzienie są tylko dwie pary pociągów. Linia administrowana była najpierw przez koleje austriackie, po I wojnie przez koleje czecho-słowackie, a po 1938 roku przez koleje Rzeszy. Po 1938 r. linią tą kursowały pociągi z Kłodzka ...
Linia jednotorowa, lokalna, powstała z założeniem poprawy ekspedycji węgla z noworudzkich kopalni, zaopatrujących zakłady włókiennicze po obydwu stronach granicy. Trasa otwarta 5.04.1889 r. na odcinku z Otovic do Ścinawki (10,713 km). Po otwarciu linii ubolewano jednak nad tym że dzienie są tylko dwie pary pociągów. Linia administrowana była najpierw przez koleje austriackie, po I wojnie przez koleje czecho-słowackie, a po 1938 roku przez koleje Rzeszy. Po 1938 r. linią tą kursowały pociągi z Kłodzka do Trutnova. Ruchu pociągów pasażerskich nie przywrócono po 1945 r., a co więcej, w związku z zakusami armii czechosłowackiej na zajęcie Ścinawki Średniej i groźbami wjazdu pociągu pancernego na Ziemię Kłodzką Wojsko Polskie rozebrało w marcu 1946 roku odcinek torów przy samej granicy. Wkrótce brak uzupełniono i do początku lat 50. trasę wykorzystywano dla tranzytu pociągów z wałbrzyskim węglem wysyłanym na południe Europy z uwagi na nieprzejezdną linię do Kłodzka - wysadzony wiadukt w Zatorzu. Linia czynna w ruchu pasażerskim (Ścinawka - Tłumaczów) do 1968 roku, w tym roku również zawieszono ruch towarowy. Decyzja o likwidacji linii zapadła w 1969 r. i rozebrano 2 km odcinek od granicy do Tłumaczowa. Pozostałe tory rozebrano w 1990 roku, pozostawiając krótki odcinek ze Ścinawki Średniej do Ścinawki Górnej (1,5 km). Około 2005 roku rozebrano stalowy wiadukt w Ścinawce Górnej - Tłumaczowie Dolnym. Drugi most na Ścinawce w Tłumaczowie przetrwał do dnia dzisiejszego. Linia odbudowana częściowo w latach 2009-2010 na potrzeby udrożnienia wywozu melafiru z kamieniołomu w Tłumaczowie. Linię, a w zasadzie 7 km bocznicę do Tłumaczowa otwarto ponownie 28 lipca 2010 r. Bocznica była umiarkowanie wykorzystywana na początku (np. w grudniu 2012 r.), ale w późniejszym czasie transporty melafiru były nadawane regularnie. Artykuł o linii transgranicznej:
Pokaż więcej
Pokaż mniej
(moose - różne źródła) Kilometraż stacji i przystanków na dawnej linii nr 272 (w nawiasie kilometraż przedwojenny, liczony od Mezimesti). Stacje węzłowe zaznaczono pogrubioną czcionką, obiekty nieczynne - kursywą: - , Ścinawka Średnia, st., km 0,000 (km 25,25) - , Ścinawka Górna, bocznica żwirowni, km 1,750 (km 23,50) - , Tłumaczów Dolny, po. (1941-45), km 5,400 (km ?) - , Tłumaczów, st. km 7,560 (km 16,70) - , Tłumaczów Urząd Celny - granica państwa, km 7,630 (km ?) - , Otovice Zastavka, po., km 9,600 (km 14,27) .... - , Broumov, st., km - (km 10,01) ... - , Meziměstí, st., km - (km 0,00) Pod tym adresem znajduje się dokumentacja szlaku z 2001 r. jako koncepcja odnowienia połączenia transgranicznego z Otovic (CZ) do Ścinawki Średnij (PL). |
|||||||||||||||||||||||||||||||
|
||
Linia kolejowa nr 272 Ścinawka Średnia - Tłumaczów (-Otovice) Boczn. kopalni melafiru Tłumaczów na innych fotografiach |
||
|
||