Jesteś niezalogowany
NOWE KONTO

Polski Deutsch

      Zapomniałem hasło/login


ä ß ö ü ą ę ś ć ł ń ó ż ź
Nie znaleziono żadnego obiektu
opcje zaawansowane
Wyczyść




Dom nr 27, Skrzynka
agatabox: Jak wynika z ksiąg metrykalnych kupiec Robert Fruche posiadał dość liczną rodzinę: Furche, Robert Hausbesitzer in Heinzendorf ur. 07.09.1882 in Heinzendorf oo 13.02.1912 in Eisersdorf mit Exner, Martha, * ). Kinder: 1) Furche, Klara * 24.10.1913 in Heinzendorf 2) Furche, Hildegard * 05.11.1914 in Heinzendorf oo 30.03.1937 mit Faber, Josef, Tischler in Heinzendorf. 3) Furche, Paul * 22.12.1915 in Heinzendorf ...
ul. Okrzei Stefana, Kłodzko
Stan: Muszę zmienić okulary... :)
Kościół pomocniczy Matki Bożej Bolesnej, al. NMP, Nowa Ruda
Keco: Rzeczywiście. Dzięki za wyłapanie.
1957 - Powódź, ul. Wolności, Szczytna
Tomen: Taka drobnostka, w nazwie obiektu jest brak spacji między "Wolności" a myślnikiem i dodatkowo do kasacji spacja między "Nadrzeczna" a nawiasem.
Kładka II (Kamienny Potok / ul. Wolności - ul. Nadrzeczna), ul. Wolności, Szczytna
Tomen: Taka drobnostka, w nazwie obiektu jest brak spacji między "Wolności" a myślnikiem i dodatkowo do kasacji spacja między "Nadrzeczna" a nawiasem.
Zdjęcia niezidentyfikowane, Międzylesie
Zbigniew Franczukowski (bynio): Niestety nie :(

Ostatnio dodane
znaczniki do mapy

Mmaciek
Alistair
Alistair
kitapczy
TW40
Hellrid
Hellrid
TW40
pavelo
TW40
kitapczy
TW40
Wolwro
Wolwro
Wolwro
Wolwro
Sendu
Sendu
Mmaciek
Mmaciek
Sendu

Ostatnio wyszukiwane hasła


 
 
 
 
Wspomnienie o trasach tramwajowych w Wałbrzychu, uzupełnienie
Autor: bogdanow°, Data dodania: 2012-11-03 20:26:19, Aktualizacja: 2012-11-03 20:58:45, Odsłon: 3191

Wspomnienie o trasach tramwajowych w Wałbrzychu, uzupełnienie

Układ pięciu linii tramwajowych z początkiem w centrum miasta (pl. Grunwaldzki, Rynek) wprowadzono 1 maja 1946 roku. Poniżej pozostałe informacje o liniach w kolejności ich zamknięcia.

Linia 1 (pl. Grunwaldzki – Dworzec Główny):

Data zamknięcia: 30.09.1951 r.

W latach 1946-1949 kurowały 3 wozy silnikowe i 3 doczepy.

W latach 1949-1951 kursował wahadłowo 1 wóz silnikowy przez 4 / 5 godzin bez niedziel.

Linia 4 (Rynek - Szczawienko):

Data zamknięcia: 23.10.1959 r.

W latach 1946-1953 kursy w 3 relacjach:

- Rynek – Szczawienko, kursowało 5 wozów silnikowych i 4 doczepy, doczepy kończyły bieg na mijance Prauseweiche

- pl. Grunwaldzki – mijanka Streckenbachweiche, kursowały 3 wozy silnikowe przez 17 godzin bez niedziel

- pl. Grunwaldzki – Dworzec Miasto, kusrowały 2 wozy silnikowe przez 12 lub 6 godzin bez sobót i niedziel

W latach 1953-1959 kursy w 2 relacjach:

- Rynek – Szczawienko, początkowo kursowały 4 wozy silnikowe i 3 doczepy, doczepy kończyły bieg na mijance Sandbergweiche (Huta Karol)

- Rynek – mijanka (Sandbergweiche (Huta Karol), początkowo kursowały 3 wozy silnikowe przez 17 godzin bez niedziel

W następnych latach prawdopodobnie zwiększono liczbę do 8 wozów silnikowych i 7 doczep.

Linia 5 (Rynek – Rusinowa):

Data zamknięcia: 30.04.1961 r.

W całym okresie funkcjonowania linii kursowały 3 wozy silnikowe i 2 doczepy; doczepy kończyły bieg na mijance Weiche Alte Straβe Ober Altwasser lub na pl. Górnika.

 Linia 3 (Rynek – Sobięcin)

  Od 01.07.1961 r. – linia 9

 Data zamknięcia: 28.02.1963 r.

 W latach 1946-ok.1949 kursowały 3 wozy silnikowe i 2 doczepy; doczepy kończyły bieg na mijance Weiche Ortsverwaltung

 Od ok. 1949 roku kursowały 4 wozy silnikowe i 2 doczepy przez 16 godzin bez niedziel; w pozostałym czasie i w niedziele kursowały 2 wozy silnikowe i 2 doczepy

 W następnych latach zwiększono liczbę doczep do 4 sztuk

Linia 2 (pl. Grunwaldzki – Szczawno-Zdrój)

 Od 01.07.1961 r. – linia 8

 W latach 1946 – ok. 1949 kursowały 3 wozy silnikowe i 3 doczepy, dodatkowo w godzinach szczytu kursowały 2 wozy silnikowe do mijanki Weiche Altwasserstraβe

 W latach ok. 1949-1966 kursowało 7 wozów silnikowych i 7 doczep; w ostatnich miesiącach w związku z usytuowaniem końcówki przy warsztatach (obecnie OSIR)   zmiejszono liczbę doczep do 6; we wrześniu (może wcześniej) w godzinach szczytu wprowadzono dodatkowo wozy silnikowe (skład liczył wtedy 3 wagony).

 

Opracowałem na podstawie dokumentów archiwalnych MPK Wałbrzych:

- artykuł z o początkach funkcjonowania komunikacji w Wałbrzychu po 1945 r. z 1947 r.

- Wykaz zaplanowanych wozokilometrów Wydziału Ruchu na poszczególne miesiące 1951 rok

- Część opisowa do rozkładu jazdy dla MPK Wałbrzych na rok 1953

oraz analizy danych statystycznych ze sprawozdań MPK Wałbrzych


/ / / /
zemlja | 2019-06-17 23:21:26
Spięcie dwóch enek silnikowych w skład jest niemożliwe (sterowanie nastawnikiem) - więc jak to możliwe by robić składy 3 wagonowe z dwoma silnikowymi. No chyba, że to jakiś patent był.
bogdanow | 2019-07-10 21:45:37 | edytowany: 2019-07-10 21:46:37
Pod koniec funkcjonowania tramwajów (linia 8) w godzinach szczytu przewozowego na trasę wprowadzano dodatkowe wozy silnikowe. Ów wóz silnikowy jechał pierwszy. Zanim w pewnej regulaminowej odległości jechał skład zasadniczy. Zatem nie ma mowy o spięciu dwóch wozów silnikowych. Wtedy kursy do Szczawna-Zdroju i z powrotem były realizowane trzema wagonami. W Bielski-Białej na przykład kursy na linii 1 w niektórych godzinach były realizowane pięcioma wagonami: Jako pierwszy jechał skład silnikowy plus dwie doczepy, zanim silnikowy plus doczepa.