MENU
Plac po dawnej gazowni.

Dodał: StaszekM° - Data: 2022-09-22 09:56:28 - Odsłon: 276
13 lipca 2022

Data: 2022:07:13 12:07:38   ISO: 140   Ogniskowa: 10 mm   Aparat: NIKON CORPORATION NIKON D7200   Przysłona: f/8   Ekspozycja: 10/5000 s  


Gazownia Miejska (dawna) w Kłodzku chronologicznie:
1862 rok - władze miejskie ogłosiły konkurs ofert budowy gazowni;
11.02.1864 r. - zatwierdzenie planu budowy gazowni ;
15.11.1864 r. - otwarcie gazowni. Cenę gazu ustalono na 2,5 talara za 31 m3;
1866 r. - Produkcja gazu wyniosła 112 400 m3. Używano go m.in. do oświetlenia 103 latarni;
1870 r. - Przystąpiono do rozbudowy gazowni miejskiej z uwagi na wzrastające zapotrzebowanie na gaz;
1912 r. - Produkcja gazu wzrosła 10-krotnie w porównaniu z 1864 r. i wyniosła 1 200 400 m3.
W kolejnych latach:
Spadek produkcji gazu odnotowano w czasie I wojny światowej (1 013 020 m3), z powodu małych dostaw węgla.
Długość rur gazowych w 1905 r. liczyła 11 km, a liczba latarni gazowych wynosiła 312.
W latach 20. gazownią zarządzała spółka powołana przez miasto. Dostawy gazu zmniejszyły się, było to spowodowane przestarzałymi urządzeniami zakładu. W 1919 r. zdecydowano się na modernizację gazowni. W latach 1919-1920 nowe urządzenia zaczęła montować firma Koppers z Essen, a ich uruchomienie nastąpiło w dniu 09.11.1920 r.
W 1922 r. gaz doprowadzono do Polanicy Zdroju, a w 1931 r. rozpoczęto budowę gazociągu do Bystrzycy Kłodzkiej o długości 17 km.
W 1925 r. miejska gazownia wyprodukowała 1 399 030 m3 gazu, a w 1934 r. 1 920 000 m3 gazu.
W 1922 r. do gazowni wybudowano bocznicę kolejową, wykonawcą była firma Thiele&Maiwald. Do przeciągania wagonów z węglem (koksem)służyła lokomotywa spalinowa.
Tor bocznicy był prowadzony przez obecny skład węgla na ul. Korfantego, oraz omijał willę Nocon (Korfantego 1) od strony potoku Jodlownik i przecinał ul. W. Korfantego. Jedyny widoczny fragment tej bocznicy to betonowe "wybrzuszenie" koryta potoku, widoczne tuż przy moście w ciągu ul. Śląskiej. Jeszcze w latach 80-tych w jezdni ul. Korfantego widoczne były szyny kolejowe. Do chwili obecnej istnieją tory "wtopione" w utwardzony plac składu wegla.

W 1958 r. podjęto decyzję o budowie nowej gazowni w Kłodzku-Ustroniu, przy ul. Fabrycznej. Część instalacji sukcesywnie przenoszono do Ustronia. Ostateczna likwidacja gazowni na ul. Śląskiej nastąpiła w 1964 r.
Za www.Dawne Kłodzko. [ - ], oraz [Stan]

Kłodzka gazownia miejska została uruchomiona w 1864r na początku ul. Śląskiej i ul. Korfantego (wtedy Könighainerstrasse i Fisherstrasse). Gaz otrzymywano metodą suchej destylacji węgla kamiennego, uzyskując przy okazji koks. Z uwagi na ograniczoną ilość miejsca, zasadniczy plac składowania węgla (i koksu) usytuowano po drugiej stronie ulicy Korfantego, na pustym terenie przylegającym do nasypu linii kolejowej. Zlokalizowano tu (w 1922) bocznicę kolejową; jeden z torów przecinał ul. Korfantego i dochodził bezpośrednio pod baterie koksownicze.

  • /foto/415/415557m.jpg
    1900 - 1925
  • /foto/415/415558m.jpg
    1900 - 1925
  • /foto/5556/5556256m.jpg
    1914
  • /foto/6482/6482381m.jpg
    1927
  • /foto/10314/10314501m.jpg
    1928 - 1930
  • /foto/10314/10314502m.jpg
    1928 - 1930
  • /foto/10314/10314503m.jpg
    1928 - 1930
  • /foto/6468/6468416m.jpg
    1929
  • /foto/6479/6479927m.jpg
    1930
  • /foto/6246/6246344m.jpg
    1935
  • /foto/6352/6352455m.jpg
    1935 - 1940
  • /foto/8359/8359826m.jpg
    1938
  • /foto/9642/9642412m.jpg
    1945 - 1950
  • /foto/9757/9757026m.jpg
    2022

StaszekM°

Poprzednie: Budynek nr 22 (budynek administracyjny) Strona Główna Następne: Budynek nr 23